Raport z konferencji AdLaw 2023: prawo reklamowe, influencerzy, sztuczna inteligencja

15 listopada 2023

AdLaw International – międzynarodowa sieć firm prawniczych specjalizujących się w prawie reklamy, której członkiem jest kancelaria Łaszczuk i Wspólnicy, cyklicznie organizuje konferencje, by dyskutować o najnowszych trendach i zmianach w prawie reklamy. Tematem tegorocznego wydarzenia, które odbyło się 6 października w Rio de Janeiro, było zbadanie dwóch istotnych aspektów prawa reklamowego: ewoluującej roli influencerów w mediach społecznościowych oraz coraz większej integracji sztucznej inteligencji.

Konferencja rozpoczęła się od zaprezentowania przez członków AdLaw z Turcji i Niemiec najnowszych trendów w prawie dotyczącym influencer marketingu w tych jurysdykcjach.

Omawiane były zróżnicowane podejścia regulacyjne: w Turcji (podobnie jak w Polsce) organ nadzorczy opublikował konkretne wytyczne dla influencerów w mediów społecznościowych, określające ścisłe zasady identyfikacji i oznaczania reklam. Dla kontrastu, w Niemczech przepisy opierają się na ustawach sektorowych, co prowadziło do ukształtowania krajobrazu prawnego poprzez orzecznictwo. Dyskusja obejmowała kwestie stosowności oznaczania, publikowanie postów bez bezpośredniego wynagrodzenia oraz ostatnie zmiany w niemieckiej ustawie o nieuczciwej konkurencji.

Drugi zgłębiany obszar dotyczył sztucznej inteligencji w reklamie – koncentrował się wokół pytań o ochronę praw autorskich i potencjalne zmiany legislacyjne. Uczestnicy konferencji podkreślali głęboki wpływ AI na reklamę, stawiając pytania prawne i podkreślając kluczową rolę doradztwa prawnego w zapewnieniu ochrony twórców reklam oraz zgodności etycznej w branży. W najbliższej przyszłości, ramy regulacyjne AI w Unii Europejskiej z pewnością wytyczy nadchodzące Rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act).

Wydarzenie zakończyło się ożywioną dyskusją i wymianą pomysłów między uczestniczącymi ekspertami prawa reklamowego.

Pełny raport autorstwa Christopha Kolonko z ADLAW INTERNATIONAL jest dostępny tutaj.

Dla przypomnienia – w 2019 roku, gdy w Polsce nikt jeszcze nie słyszał o influencerach, mec. Marek Korcz i mec. Agnieszka Zwierzyńska, po udziale w konferencji Adlaw, przeprowadzili szkolenie dla klientów dotyczące oznaczania treści reklamowych publikowanych w mediach społecznościowych. W tym czasie Włochy, Wielka Brytania, Francja czy Niemcy miały już swoje wytyczne w tym zakresie. W Polsce temat ten uważano raczej za niszowy ze względu na brak regulacji prawnych w tej kwestii i przede wszystkim z uwagi na fakt, że organy ochrony konsumentów nie ścigały naruszeń. Sytuacja się zmieniła się, gdy Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował swoje Rekomendacje dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w social mediach.

 

KONTAKT
Agnieszka Zwierzyńska
Marek Korcz