1 października 2024
Agnieszka Zwierzyńska, senior managing associate, reprezentowała kancelarię podczas dorocznej konferencji AdLaw, organizowanej przez sieć AdLaw International, której członkiem jest kancelaria Łaszczuk i Wspólnicy. Wydarzenie odbyło się w dn. 5-8 września 2024 r. w Stambule. Tematem przewodnim spotkania dotyczącego najnowszych trendów w prawie reklamy był greenwashing i social washing.
Przedmiotem dyskusji było m.in. ostatnie orzecznictwo krajowych organów ochrony konkurencji i organizacji samoregulacji reklamy w Europie oraz Turcji w sprawach dotyczących greenwashingu i influencer marketingu. Na przykładzie sprawy włoskiej influencerki Chiary Ferragni dowiedzieliśmy się, jak znane firmy i celebryci mogą stosować social washing do promocji swoich produktów lub wizerunku.
Termin implementacji ostatnich zmian do Dyrektywy 2005/29 dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych w zakresie tzw. oświadczeń środowiskowych (dyrektywa 2024/825) upływa dopiero 27 marca 2026 r. Mimo tego, krajowe organy ochrony konkurencji i organizacje samoregulacji reklamy interesują się tematyką oświadczeń środowiskowych składanych przez przedsiębiorców. Zarówno unijne, jak i polskie przepisy zawierają ogólny zakaz wprowadzania konsumentów w błąd. W rezultacie, w innych krajach UE, podobnie jak w Polsce, posługując się twierdzeniami takimi jak „eko”, „przyjazny środowisku”, „pochodzący z recyclingu” czy „zrównoważony”, warto dysponować dowodami potwierdzającymi prawdziwość składanych oświadczeń.
AdLaw International to globalna sieć kancelarii prawnych specjalizujących się w prawie dotyczącym reklamy i marketingu oraz prawie autorskim. Działa od 1992 roku. Dzięki lokalnym kancelariom członkowskim zapewnia doradztwo prawne dla reklamodawców i agencji reklamowych na międzynarodowych rynkach.